Kirjeitä ja aikakausilehtiä jakavat Postin lisäksi yksityiset jakeluyhtiöt kuten Turun Sanomien varhaisjakelusta vastaavat yhtiöt.
Asiakkaan tulee aina ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sekä lähettäjälle että Postille / Maistraattiin. Kirjejakeluprosessimme hyödyntää Postille tehtyjä osoitteenmuutostietoja.
1. Milloin tieto jakelunkeskeytyksestä tai osoitteenmuutoksesta tehdään muille kuin Postille?
Kun asiakas saa sanomalehden mukana jaettavassa varhaisjakelussa osoitteellisia kirjeitä tai aikausilehtiä, on jakajana yksityinen jakeluyhtiö. Jos asiakas ei tilaa sanomalehteä, mutta saa kirjepostia varhaisjakelussa, sen toimittaa jakeluyhtiö.
Kun tämän postin haluaa keskeyttää, on otettava yhteyttä jakeluyhtiöön tai sanomalehden asiakaspalveluun.
2. Mistä tietää, kenelle ilmoitus tehdään?
Jakeluyhtiöiden toimittaman postin tunnistaa kuoren ikkunassa lukevasta merkinnästä. Turun tai Salon Seudun Sanomien mukana jaettavan postin jakaa Lounais-Suomen Tietojakelu tai Varsinais-Suomen Tietojakelu, ja kuoren ikkunassa on merkintä LSTJ tai VSTJ.
Asiakas voi tehdä ilmoituksen jakelunkeskeytyksestä sähköpostitse osoitteeseen jakelu@lstj.fi.
3. Maksaako jakelunkeskeytys tai osoitteenmuutos asiakkaalle?
Jakeluyhtiö toimittamien kirjeiden ja aikakausilehtien jakelunkeskeytys on maksuton palvelu. Posti saa tiedon keskeytyksestä automaattisesti ja vastaa keskeytyksen aikana postista. Siksi asiakkaan tulee sopia Postin kanssa erikseen, mikäli kirjeet ja aikakausilehdet halutaan esimerkiksi kesäosoitteeseen.
4. Mitä muuta asiakkaan tulee huomioida, jotta kirjeet ja aikakausilehdet löytävät varmasti perille?
Jakelua helpottaisi kovasti, jos asiakkaiden postilaatikot olisi merkitty nimellä ja talonnumerolla. Nyt monet laatikoista ovat vailla mitään jakelutietoja.
Asiakkaan on myös hyvä huomioida, ettei Postin laatikkoon saa viedä jakeluyhtiön jakamaa virheellistä postia, vaan väärän kirjeen saaneen tulee ottaa yhteyttä jakelupäivystyksen numeroon 02 269 3434.